Jaws (1975) - 50 års jubilæum
Jaws eller Dødens Gab (1975) er en klassiker som i år bliver 50 år (Hurra). I denne forbindelse var jeg så heldige at se denne vist i biografen. Jeg kan huske at have set filmen for en del år siden, men denne oplevelse af den var meget anderledes end jeg huskede. Jeg forbinder filmen med at være den første "hajfilm" jeg så. Filmen er ikonisk som havende skabt en frygt i publikum igennem tiden – en frygt for havets mørke, uendelige dyb, og for de monstre som stammer fra dette uudforsket ukendte.
Jeg vil kort snakke om filmen, og derefter omkring filmens eftermæle, fordi den har betydet mere for thrillerfilm-/monsterfilmgenren end man lige tror. Da filmen også er baseret på en bog ved samme navn af Peter Benchley (som jeg tilfældigvis har læst), vil jeg også komme lidt ind på denne.
Filmen omhandler den lille kystby, Amity Island, som hver
sommer lever godt på turistsæsonen pga. mange besøgende gæster på øens strand.
Alt er fryd og gammen indtil politichefen Martin Brody (Roy Schneider) bliver
kontaktet angående en kvindes forsvinden fra en strand. Da han når frem, finder
de liget af kvinden, og det bliver bestemt, at dødsårsagen er et hajangreb.
Brody vil lukke strandene, men møder meget modstand fra den pengegriske
borgmester (Murray Hamilton) som trods flere hajangreb stadig ikke vil lukke
strandene.
I jagten på hajen slår Brody sig sammen marinbiolog Matt Hopper (Richard Dreyfuss)
og hajjægeren Quint (Robert Shaw) for at jage hajen og dermed stoppe angrebene
på øsamfundet. Og så vil jeg ikke sige mere – det er en fantastisk oplevelse at
se filmens handling udfolde sig, og spændingen kommer til at få én ud på kanten
af sædet.
Filmen er, efter min mening, et mesterværk. Der er ganske
vist nogle elementer i dag som måske virker lidt gamle, men jeg synes, at meget
af det faktisk giver filmen charme. Så – nu vil jeg snakke lidt om en håndfuld
af det som gør filmen virkelig god.
Hvis en film har et godt tidsbillede, så er jeg en glad dreng, og i denne film
er jeg særdeles glad. Kystbyen har en fantastisk stemning af et lille roligt
øsamfund, og jeg tænker, at dette er bevidst for at forstærke uroen der skabes
med hajangrebene. Castingen er fænomenal, og selv de små roller er meget
troværdige, og man føler sig som publikum, at man har indblik i en rigtig lille
by og dens beboere. Filmen er lidt langsom i starten, men jeg synes ikke, at
det gør noget, fordi det betyder, at filmen tager sig tid til at skabe billedet
af samfundet og beboerne. Musikken er
skelsættende. Den er virkelig stemningsunderbygningen både i de rolige
sekvenser, men også de urolige. Den bruges bl.a. til at indikere når hajen er
nær, før man ser den. Musikken sætter altså instinktivt gang i frygten i disse
scener og er helt fantastisk i scener, hvor man ser gennem hajens øjne.
Jeg kunne også virkelig godt lide, hvordan den var grænseløs i
horrorelementerne, en mistet arm her og et mistet ben der. I starten bliver det
groteske beskrevet igennem Hoppers beskrivelse og reaktion under undersøgelsen
af det første offer. Her er det op til publikums fantasi at skabe de grusomme
billeder. Dette holder dog ikke ved for senere i filmen, hvor der ikke overladt
noget til fantasi. Især hajangrebet på barnet er voldsomt, og nok ikke noget
man lige ville se i film i dag.
Jagtdelen af filmens handling var større end jeg huskede det, og
spændingen (suspens) var helt oppe hele sekvensen igennem. Selv scenen, hvor
Hopper, Brody og Quint har et roligt og hyggeligt øjeblik i kabyssen tager en
mørk drejning, da de kom ind på Quints fortid, og dette kulminerer i hajens
angreb på båden. Spændingen var også fed, fordi rollerne i høj grad i løbet af jagten
blev byttet rundt, så jægerne blev de jagede, og hajen blev jægeren.
En sidste sådan lidt random ting som jeg synes der er værd at nævne er, at forholdet mellem Brody og Hopper er underholdende og wholesome. De er to meget forskellige mænd som finder et sammenhold på trods af disse tragiske omstændigheder. Når jeg tænker tilbage på bogen fra 1974, var det faktisk ikke hajen der fyldte helt så meget, men mere Brodys ægteskab og liv. Hans kone var mere negativt fremstillet og havde (som jeg husker det) en affære med Hopper, fordi hun er træt af sit liv og ægteskab med Brody. (Så jo bogen har en såkaldt "maneater", men det var Brodys kone, og ikke hajen). Bogen er altså meget anderledes, og ændringen af fokusset i filmen til at være på hajen er en klar forbedring, og filmen leverer så at sige varen på en mere fyldestgørende måde end bogen gjorde.
Genremæssigt er filmen spændende, for man vil nok sige, at
den befinder sig i thriller og gyser området, da den har meget fokus på
spænding og frygten for hajen. Dog synes jeg også, at den faktisk kan ses som
en undergenre til monsterfilmsgenren. Ofte forbinder man monsterfilm med
Godzilla og King Kong, men Bruce (som er navnet på hajen i Jaws) er også et
monster på den måde som den fremstilles, men med det fede twist, at dette
monster findes i virkeligheden.
Jeg vil sige, at Bruce har bidraget til den store hvide hajs rolle som en
ikonisk frygt på det store lærred. Her er der tale om en jæger der er så
primitivt og vild, at det faktisk ikke er lykkedes nogle akvarier eller
oceanarier i verden at holde dem i live i fangeskab, fordi jagtinstinktet måske
sidder så dybt indlejret i dem. Filmens eftermæle kan ses igennem tiden helt op
til idag, hvor der fortsat udkommer film, hvor det store frygtelige uhyr fra
dybet er en stor hvid haj. For at nævne de første eksempler der popper frem i
mit hoved, er der; Deep Blue Sea (1999) (som jeg stadig mindes som værende
fantastisk), The Shallows (2016) eller The Meg (2018) – måske endda også mere
fjollede film som Sharknado (2013). Populariteten af hajen som filmmonster må
siges at hænge sammen med, hvordan Jaws har legemliggjort filmmonstret, og har indgydt
en frygt som har sit udspring i virkeligheden, men bliver viderebygget, forvrænget
og groteskgjort på det store lærred.
Så, all in all, så er filmen værd at se? Altså hvis man mod alt forventning endnu ikke har set Jaws, så kan jeg ikke anbefale det nok! Hvis man elsker hajfilm i den ene eller anden afskygning, jamen så skal man gøre sig den tjeneste at se filmen som sætte det hele i gang.